کمیسیون اروپا (EC) طرحی نوآورانه و در عین حال پیچیده را برای بسیج دارایی های توقیف شده روسیه به منظور تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه آماده کرده است. این ابتکار با توجه به عدم وجود هیچ جایگزین معتبری برای ارائه حمایت مالی پایدار، بسیار حیاتی است.
پیچیدگی این طرح از تلاش های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مصادره مستقیم وجوه روسیه ناشی می شود تا آسیب های اعتباری به سیستم مالی و یورو را محدود کرده و از چالش های احتمالی دادگاهی اجتناب کند. این رویکرد به روسیه اجازه می دهد تا ادعاهای قانونی خود را حفظ کند و سیاست های تفرقه انداز درون اتحادیه اروپا را که فعال سازی این ذخایر را سال ها به تاخیر انداخته اند، کاهش دهد.
این طرح قصد دارد از موجودی نقدی حاصل از دارایی های مسدودشده روسیه، معادل حدود 140 میلیارد یورو، برای تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه استفاده کند. این طرح موجودی های حاصل از دارایی های روسیه که سررسید شده اند را با اوراق قرضه کوتاه مدت اتحادیه اروپا با کوپن صفر جایگزین خواهد کرد. موجودی نقدی به صورت وام های “جبران خسارت” بدون بهره به اوکراین پرداخت خواهد شد، مشروط بر انجام اصلاحات – این وام ها تنها در صورتی قابل بازپرداخت هستند که روسیه جنگ را متوقف کند و خسارات اوکراین را جبران نماید.
اتحادیه اروپا امیدوار است که نتیجه اجلاس شورای اروپا در 30 مهر، توافقی درباره استفاده از این دارایی ها باشد تا کار بر روی یک پیشنهاد قانونی برای مکانیزمی جهت آزادسازی پول تا سه ماهه دوم سال 1405 آغاز شود. موسسه رتبه بندی اسکوپ (Scope) انتظار دارد که به دلیل فقدان جایگزین معتبر، به زودی نوعی توافق برای استفاده از پول روسیه حاصل شود.
چرا تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه ضروری است؟
فعال سازی بیشتر وجوه مسدودشده روسیه حیاتی است؛ زیرا گزینه های تامین مالی غربی برای اوکراین به طور فزاینده ای محدود می شوند. انتظارات اولیه صندوق بین المللی پول مبنی بر پایان یافتن جنگ تا سال 1402، بیش از حد خوش بینانه بوده، در حالی که دولت های غربی پیش از این 321 میلیارد یورو به اوکراین اختصاص داده اند. اوکراین همچنان با نیاز مالی قابل توجهی حدود 50 میلیارد دلار در سال و بیش از 200 میلیارد دلار تا پایان دهه شمسی مواجه است.
دولت های غربی، که خود با کسری بودجه آمریکا و تعهدات فزاینده ای در زمینه بدهی و هزینه های نظامی مواجه هستند، به نظر می رسد تمایل کمتری دارند، اگر نگوییم توانایی کمتری، برای ادامه تامین مالی نامحدود اوکراین. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که در مجموع بزرگترین تامین کننده مالی اوکراین هستند، در صورت بر عهده گرفتن بار بیشتر به قیمت کاهش هزینه های داخلی، با خطر واکنش های منفی داخلی مواجه می شوند. با این اوصاف، نیاز به روش های جایگزین برای تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه بیش از پیش احساس می شود.
در نتیجه، توجهات به استفاده از دارایی های مسدودشده روسیه معطوف شده است. این امر تضمین می کند که روسیه هزینه جنگی را که آغاز کرده است، می پردازد و فشار بر مالیات دهندگان غربی را کاهش می دهد، همچنین راهکاری برای تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه ارائه می دهد. برنامه وام “تسریع درآمد فوق العاده” (ERA) گروه G-7، که از سود حاصل از این ذخایر استفاده می کند، آغازگر این تغییر بود، اما منابع آن تقریبا به اتمام رسیده اند.
به غیر از شکست کامل، بعید نیست که روسیه خسارت اوکراین را جبران کند، بنابراین وام های بدون کوپن به اوکراین عملا به عنوان کمک بلاعوض عمل خواهند کرد و تاثیر منفی بر پایداری بدهی عمومی و ظرفیت بازپرداخت اوکراین را به حداقل می رسانند.
علاوه بر این، کمیسیون اروپا می خواهد تمدید توقیف دارایی های مسدودشده را توسط اکثریت واجد شرایط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به جای اتفاق آرای فعلی مورد نیاز، تسهیل کند تا از وتوهای احتمالی آینده که می توانند برنامه را به شکست بکشانند، جلوگیری کند.
تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه و چالش پایداری بدهی
بدهی عمومی و بدهی با ضمانت دولتی، درصد تولید ناخالص داخلی.
برای درک بهتر چالش های پیش رو، نگاهی به نمودار زیر که وضعیت پایداری بدهی اوکراین را نشان می دهد، می تواند مفید باشد.

این نمودار به وضوح نشان می دهد که چرا یافتن راهکارهایی برای تامین مالی پایدار، از جمله استفاده از دارایی های مسدودشده روسیه، از اهمیت بالایی برخوردار است.
توجه: پیش بینی های اسکوپ و صندوق بین المللی پول برای موجودی بدهی عمومی و بدهی با ضمانت دولتی اوکراین شامل وام های ERA است. پیش بینی های صندوق بین المللی پول در خرداد 1403 قبل از بازسازی بدهی یورو باند در مرداد 1403 انجام شده است. منبع: صندوق بین المللی پول، موسسه رتبه بندی اسکوپ.
کمیسیون اروپا در حال رفع نگرانی های کشورهای عضو؛ مشارکت بریتانیا ارزش افزوده دارد
بلژیک درخواست تضمین های محکمی کرده است تا اطمینان حاصل شود که در پوشش هزینه های احتمالی دعوی حقوقی از سوی روسیه تنها نخواهد ماند. این موضوع قابل حل است.
دعوت از شرکای جهانی که آنها نیز دارایی های مسدودشده روسیه را در اختیار دارند برای مشارکت در این ابزار پیشنهادی، رویکردی محتاطانه است. چنین مشارکتی می تواند رویکرد تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه را تقویت کند. دولت بریتانیا پیش از این طرحی را ارائه کرده که حدود 25 میلیارد پوند از دارایی های روسیه را به عنوان وام بازبسته بندی می کند.
یک پیشنهاد از سوی فردریک مرتس، صدراعظم آلمان، مبنی بر اینکه این وجوه تنها باید توسط اوکراین برای تامین تجهیزات نظامی و نه برای اهداف بودجه ای عمومی استفاده شود، ممکن است بیش از حد محدودکننده باشد.
اوکراین با یک شکاف مالی قابل توجه برای هزینه های غیرنظامی – مانند پوشش هزینه های بازنشستگی، حقوق بخش عمومی و کمک های بشردوستانه – در کنار هزینه های نظامی مواجه است.
پیشنهاد کمیسیون اروپا: کانالی غیرمستقیم اما مؤثر برای تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه
بر اساس این طرح، تضمین های ارائه شده توسط دولت های شرکت کننده به عنوان یک تعهد احتمالی عمل کرده و بدهی های مالی ضمنی دولت های مرکزی مشارکت کننده را افزایش خواهد داد.
با این حال – با توجه به نیازهای مالی قابل توجه اوکراین، اگر اتحادیه اروپا راهی برای بسیج ذخایر مسدودشده روسیه پیدا نکند، احتمالا مجبور خواهد شد به ترتیبات جایگزین متوسل شود که به طور بالقوه حتی بیشتر بر منابع بودجه ای از پیش تحت فشار تکیه خواهد کرد. بنابراین، راهکار تامین مالی اوکراین با دارایی های روسیه حیاتی به نظر می رسد.
چنین تعهد احتمالی، کانال غیرمستقیم تری برای تامین مالی اوکراین خواهد بود تا اتکا به وام های دوجانبه، کمک های بلاعوض از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا وام های سطح اتحادیه اروپا بدون استفاده از پول روسیه – که به طور بالقوه مسئولیت نهایی کشورهای عضو را کاهش می دهد.
این بررسی نشان داد که طرح کمیسیون اروپا برای استفاده از دارایی های مسدودشده روسیه جهت حمایت مالی از اوکراین، با وجود پیچیدگی ها، به دلیل محدودیت های مالی موجود و نیازهای حیاتی اوکراین، راهکاری کلیدی محسوب می شود. این ابتکار به دنبال ایجاد یک مکانیزم پایدار برای تامین مالی بوده و در عین حال تلاش می کند تا از آسیب های اعتباری و چالش های قانونی جلوگیری کند.
EU’s complex plan to unlock frozen Russian assets is vital for financing Ukraine




