خانه اقتصاد کلان بررسی نرخ بهره فدرال رزرو و نتایج شرکت ها در هفته پیش رو
بررسی نرخ بهره فدرال رزرو و نتایج شرکت ها در هفته پیش رو

بررسی نرخ بهره فدرال رزرو و نتایج شرکت ها در هفته پیش رو

در این مقاله:

    صورت جلسه اخیر فدرال رزرو نشان دهنده شکاف در سیاست گذاری های نرخ بهره فدرال رزرو است؛ در حالی که برخی اعضا بر کاهش نرخ تاکید دارند، نگرانی هایی درباره تورم و وضعیت بازار کار وجود دارد. این تصمیمات پیامدهای گسترده ای بر بازارهای مالی و عملکرد شرکت هایی چون هیز پی ال سی، امپریال برندز، کانستلیشن برندز، پپسی کو و لِوی استراوس دارد.

    تحولات اخیر نرخ بهره فدرال رزرو

    صورت جلسه فدرال رزرو – 20 مهر – پس از اینکه فدرال رزرو برای اولین بار در سال جاری در آخرین جلسه خود نرخ بهره فدرال رزرو را 25 واحد پایه کاهش داد، به نظر می رسد شکاف هایی در سیاست ها در حال پدیدار شدن است. با اینکه بومن و والر در تیر/مرداد با فشار برای کاهش نرخ بهره از صف خارج شدند، اما در شهریور/مهر از اجماع حمایت کردند، حتی در حالی که استیو میران، فرماندار جدید و منصوب اخیر ترامپ، برای کاهش بزرگتر 50 واحد پایه فشار می آورد، که می تواند نشانه ای از دخالت سیاسی در فدرال رزرو؛ تنش ها و پیامدهای تصمیمات بانک مرکزی باشد. این تحولات بر انتظارات بازار از مسیر آینده نرخ بهره فدرال رزرو تاثیرگذار است.

    اظهارنظرهای اخیر سخنرانان مختلف فدرال رزرو نشان می دهد که برخی از اعضا متقاعد نشده اند که تورم آن هیولای رام شده ای است که امثال بومن و والر فکر می کنند. این نگرانی ها با توجه به تعدیل اخیر و صعودی تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم که نشان می دهد اقتصاد مقاوم آمریکا؛ بازنگری ها از قدرت پنهان در داده های جدید پرده برداشت بسیار خوب عمل می کند، کاملاً بی مورد نیستند. این وضعیت پیچیدگی تصمیم گیری در مورد نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش می دهد.

    با این حال، نگرانی هایی در مورد وضعیت بازار کار وجود دارد که به نظر می رسد نشانه هایی از کند شدن را نشان می دهد، به طوری که تعدیلات اخیر حقوق و دستمزد خرداد/تیر ماه کاهش مشاغل را نشان می دهد، در حالی که کاهش 911 هزار نفری در آمار مشاغل در آخرین ارقام سالانه BLS، دقت داده های ماهانه جمع آوری شده را زیر سوال می برد. آیا صورت جلسه فدرال رزرو این هفته چیزی به بحث در مورد پیش بینی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در شهریور ماه 1404 و از سرگیری آن اضافه خواهد کرد که قبلاً توسط اظهارنظرهای اخیر طیف وسیعی از سخنرانان فدرال رزرو در روزهای اخیر بررسی نشده باشد؟ تحلیلگران به دقت تحولات پیرامون نرخ بهره فدرال رزرو را دنبال می کنند.

    تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر بازارهای مالی

    تصمیمات مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو پیامدهای گسترده ای بر بازارهای مالی جهانی و عملکرد شرکت ها دارد. تغییرات در این نرخ ها می تواند بر هزینه های استقراض، سرمایه گذاری ها و در نهایت سودآوری شرکت ها تاثیرگذار باشد. بنابراین، درک سیاست های آتی نرخ بهره فدرال رزرو برای سرمایه گذاران و کسب وکارها حیاتی است.

    نتایج سه ماهه اول شرکت هیز پی ال سی

    شرکت هیز پی ال سی، سه ماهه اول 26 – 22 مهر – از زمانی که شرکت هیز نتایج کامل سالانه خود را در مرداد/شهریور گذشته اعلام کرد، سهامداران این شرکت شادی زیادی را تجربه نکرده اند و سهام در ماه گذشته به پایین ترین سطح خود از سال 2008 رسیده است. این شرکت استخدام گزارش داد که هزینه های خالص مشابه (like-for-like) 11% کاهش یافته و به 972.4 میلیون پوند رسید. این کاهش منجر به کاهش 56 درصدی در سود عملیاتی به 45.6 میلیون پوند شد.

    سود نهایی 0.29 پنی کاهش یافت و کل سود سهام به 1.24 پنی رسید. هزینه های موقت و قراردادی 7% کاهش یافت، با این حال بخش دائمی کسب وکار با کاهش 17 درصدی مواجه شد و شتاب در سه ماهه پایانی سال بیشتر کاهش یافت. هیز کندی فعلی را «تردید بزرگ» توصیف کرد، با کاهش 20 درصدی در استخدام که بیش از افزایش 3 درصدی در قیمت گذاری متوسط را جبران می کند. این شرکت همچنین در 12 ماه گذشته هزینه ها را کاهش داده و پایه هزینه خود را از 6 میلیون پوند به 75 میلیون پوند رسانده است.

    در حال حاضر، معاملات مطابق با انتظارات و بدون تغییر قابل توجهی در شتاب انجام می شود، اگرچه با نزدیک شدن شهریور/مهر و پایان تعطیلات تابستانی، ممکن است با ورود کسب وکار به سه ماهه اول، بهبودی حاصل شود. با این حال، با توجه به فضای فعلی کسب وکار، این ممکن است بیش از حد خوش بینانه باشد. سوال بزرگ تر این است که آیا تمام این بدبینی قبلاً در قیمت گذاری ها لحاظ شده است و آیا ممکن است یک بازگشت را تجربه کنیم.

    عملکرد سه ماهه چهارم امپریال برندز

    امپریال برندز، سه ماهه چهارم 25 – 19 مهر – سهام این شرکت، که یکی از بهترین عملکردها را در FTSE100 امسال داشته است، طی چند سال گذشته قدرت خود را افزایش داده و از پایین ترین سطح خود در مهر/آبان 1402 بیش از دو برابر شده است. پس از از دست دادن محبوبیت در اواسط دهه گذشته به دلیل نگرانی ها از سرکوب دولتی سیگار کشیدن، و همچنین چالش های تغییر مدل های کسب وکار به محصولات جدید NGP (محصولات نسل جدید)، سهام از اوج خود در سال 2016 که بیش از 4,100 پنی بود، به پایین ترین سطح پس از کووید یعنی 1,207 پنی سقوط کرد و سپس به نوعی به ثبات رسید.

    با ادامه افزایش موانع توسط دولت ها برای درآمدهای آینده با ممنوعیت تبلیغات، و همچنین ممنوعیت فروش محصولات آن به سیگاری های جوان تر، چالش ها برای صنعت تنباکو و ویپینگ هرگز اینقدر بزرگ نبوده است. این بدان معناست که درآمدهای حاصل از NGP و سایر حوزه ها مهم تر از همیشه هستند. هنگامی که این شرکت در اردیبهشت/خرداد گزارش داد، قیمت سهام پس از اعلام کاهش 3.1 درصدی در کل درآمد به 14.6 میلیارد پوند، و همچنین خبر کناره گیری استفان بومهارد، مدیرعامل پس از 5 سال فعالیت در این سمت، با سقوط شدیدی مواجه شد.

    سهام چند روز بعد به ثبات نسبی رسید و اکنون چهار ماه بعد، تمام ضررها را جبران کرده است، چرا که تمرکز دوباره به عملکرد کسب وکار اصلی معطوف شد، با لوکاس پاراویسینی، مدیر مالی، که از 9 مهر به عنوان مدیرعامل جدید منصوب شد. در حالی که درآمدها کمتر بود، این شرکت توانست در تمام بازارهای اولویت دار خود 6 واحد پایه سهم بازار را به دست آورد، با رشد قوی در درآمد خالص NGP که 15.4% افزایش یافت، و همچنین کاهش 14 درصدی در زیان های عملیاتی.

    مدیریت همچنین اعلام کرد که انتظار دارند نتایج کامل سالانه را مطابق با راهنمایی رشد تک رقمی پایین در درآمد خالص تنباکو و NGP، و رشد سود عملیاتی تعدیل شده گروه نزدیک به میانه محدوده تک رقمی میانه، ارائه دهند. این شرکت همچنین افزایش 78.5 درصدی در سود سهام به 80.16 پنی به ازای هر سهم را اعلام کرد.

    بررسی نتایج سه ماهه دوم کانستلیشن برندز

    کانستلیشن برندز، سه ماهه دوم 26 – 19 مهر – این نشانه ای است که حتی باهوش ترین سرمایه گذاران هم همیشه در ابتدا درست عمل نمی کنند؛ کاهش قیمت سهام کانستلیشن برندز از فروردین/اردیبهشت برای برکشایر هاتاوی، که 5.62 میلیون سهم از مالک آبجوهای کرونا و مدلوی را به مبلغ 1.2 میلیارد دلار در ابتدای سه ماهه دوم امسال خریداری کرد، خوشایند نخواهد بود. پس از سقوط به پایین ترین سطح خود از اسفند 1398، به نظر نمی رسد چیز زیادی مانع از کاهش های بیشتر شود.

    هزینه تعرفه های بالاتر آلومینیوم و کاهش تقاضا برای محصولات آن، باعث شد این شرکت درآمد سه ماهه اول را 2.52 میلیارد دلار و سود پایین تر 3.22 دلار به ازای هر سهم گزارش کند. هزینه های بالاتر در ارقام درآمد خالص آن بهتر نشان داده شده است که از 877 میلیون دلار یک سال پیش به 516.1 میلیون دلار کاهش یافت. حاشیه عملیاتی 1.5 درصد کاهش یافت، در حالی که فروش خالص نیز با کاهش 5.8 درصدی به شدت کمتر شد، هرچند بخشی از این کاهش را می توان به فروش ودکا اسودکا نسبت داد.

    در آن زمان، کانستلیشن برندز 2026 اعلام کرد که انتظار دارد سود هر سهم قابل مقایسه بین 12.6 تا 12.90 دلار به ازای هر سهم باشد و فروش خالص ارگانیک ثابت بماند. در آن زمان، تردیدهایی در مورد این موضوع وجود داشت که در ابتدای شهریور/مهر زمانی که شرکت پیش بینی های خود را برای سال به بین 11.30 و 11.60 دلار کاهش داد، تأیید شد. آنها همچنین انتظارات برای فروش خالص ارگانیک را به کاهش بین 4% تا 6% کاهش دادند.

    نتایج سه ماهه سوم پپسی کو

    پپسی کو، سه ماهه سوم 25 – 21 مهر – این سه ماهه برای پپسی کو از نظر قیمت سهام نسبتاً متوسط بود، و پس از مجموعه مناسبی از ارقام سه ماهه دوم در تیر/مرداد، با درآمد خالص 1.26 میلیارد دلار، کمی افزایش یافت. در حالی که این شرکت بیشتر به خاطر برند پپسی شناخته شده است، اما یک بخش بزرگ تنقلات نیز دارد که شامل برندهای واکرز کریسپ (Walkers Crisp)، توستیتوس (Tostitos) و لیز (Lays) می شود. فروش خالص با وجود کند شدن تقاضا برای نوشیدنی ها و فروش آن، 1% افزایش یافته و به 22.73 میلیارد دلار رسید.

    حجم فروش مواد غذایی 1.5% کاهش یافت و برای نوشیدنی های آن ثابت بود، که آمریکای شمالی عامل اصلی این کشش بود. با توجه به مشکل حجم فروش، شرکت در تلاش برای حفظ حاشیه سود خود، هزینه ها را کاهش داده و دو کارخانه تولیدی را در طول سه ماهه قبل تعطیل کرد. در مورد تعرفه ها، شرکت راهنمایی خود را حفظ کرد، که در طول سه ماهه اول آن را کاهش داده بود، و گفت انتظار دارد سود هر سهم اصلی (core EPS) تقریباً بدون تغییر نسبت به سال گذشته باشد، و درآمد ارگانیک با درصدی تک رقمی پایین افزایش یابد. انتظار می رود سود سه ماهه سوم به 2.26 دلار به ازای هر سهم برسد.

    تحلیل سه ماهه سوم لِوی استراوس

    لِوی استراوس، سه ماهه سوم 25 – 21 مهر – قیمت سهام این شرکت از پایین ترین سطح خود در فروردین/اردیبهشت، زمانی که نگرانی ها در مورد تعرفه ها باعث سقوط های شدید شد، تقریباً دو برابر شده است. از آن زمان، شرکت توانسته دو سه ماهه قوی از رشد را ثبت کند، با رشد مستقیم به مشتری که دستاوردهای قابل توجهی داشته است. زمانی که شرکت در سه ماهه اول گزارش داد، این انتظار وجود داشت که با وجود تأثیر تعرفه ها، قدرت برند به شرکت اجازه دهد تا با افزایش قیمت ها و یک زنجیره تأمین قوی، این تأثیرات را تا حدی کاهش دهد.

    ارقام سه ماهه دوم این خوش بینی را تقویت کرد، زمانی که شرکت راهنمایی کامل سالانه خود را برای سود بین 1.25 تا 1.30 دلار به ازای هر سهم ارتقا داد، با فرض 30% تعرفه بر چین و 10% تعرفه بر بقیه جهان. لوی اعلام کرد که پیش بینی می کند تعرفه ها 25 تا 30 میلیون دلار به هزینه های آن اضافه کنند. درآمد سه ماهه دوم 1.45 میلیارد دلار بود که بسیار بالاتر از 1.37 میلیارد دلار انتظار می رفت و سود 22 سنت به ازای هر سهم بود، که بالاتر از اجماع 13 سنت بود. برای سه ماهه سوم، لوی اعلام کرد که انتظار دارد فروش بین 3% تا 4% افزایش یابد و سود هر سهم بین 28 تا 30 سنت باشد.

    در مجموع، صورت جلسات اخیر فدرال رزرو نشان دهنده چشم انداز پیچیده ای برای سیاست های پولی و اقتصادی است. در حالی که کاهش نرخ بهره مورد بحث قرار گرفته، قدرت اقتصاد آمریکا در کنار نگرانی ها از تورم و بازار کار، مسیر آینده را نامشخص ساخته است. تاثیر این تصمیمات نه تنها بر بازارهای مالی جهانی بلکه بر عملکرد شرکت های بزرگ نیز مشهود بوده، و ضرورت رصد دقیق این تحولات را برای سرمایه گذاران و کسب وکارها دوچندان می کند.

    The week ahead – Fed Minutes, Hays and Imperial Brands results

    نویسنده:
    تاریخ بروزرسانی: 02/10/2025
    چقدر از این مقاله رضایت داشتید؟
    good عالی
    mid متوسط
    bad ضعیف

    دیدگاه شما